Типи
спотворення мислення
- Мислити
в категорії «все або нічого» (чорно-біле мислення).
Дивимось на ситуацію в
категоріях двох крайностей (все чорне або все біле, тобто або все дуже погано
або все дуже добре), а не як на процес.
Напр. «Якщо не досягну значного успіху, то Я
слабак».
- Персоналізація.
Віримо, що ми є причиною
негативних подій у інших людей. І не беремо під увагу більш правдоподібних
причин їх поведінки.
Напр. «Механік зле ремонтував мені машину, бо Я
зробив щось не так».
- Катастрофізація
(пророкування майбутнього).
Передбачаємо негативні
наслідки в майбутньому, не беручи під увагу інших більш правдоподібних
можливостей.
Напр. «Якщо паморочиться в голові, то мене зараз
паралізує і Я впаду».
- Емоційне
обґрунтування.
Думаємо, що щось має бути
правдою, бо таке «відчуття» маємо (а насправді віримо). Легковажимо протилежні
аргументи.
Напр. «Знаю, що багато речей роблю добре в роботі,
але так насправді далі відчуваю, що Я до нічого і некомпетентний».
- Мислення
типу «мушу»і «повинен».
Нееластичні погляди на тему
того якою особа чи оточення «мусить» і «повинна» бути. Коли ці вимоги не
справджуються з’являється незадоволення та нервовість.
Напр. «Жах, Я зробила помилку. Завжди мушу
робити все що в моїй змозі».
- Вибіркова
увага.
Особа звертаю увагу
тільки на те що зробила зле, але не звертає уваги на повний образ ситуації.
Напр. «Отримала низьку оцінку, хоча маю і високі
оцінки, але Я все одно погано стараюсь».
- Нехтувати
позитивними рисами.
Особа ігнорує позитивні
свої досягнення або применшує їх вартість.
Напр. «Здала екзамен на відмінно, це не моя
заслуга, мені просто пощастило».
- Надмірне
узагальнення.
Особа вважає, що якщо її
щось не вийшло, то і все решта не має сенсу.
Напр. «Я прибрала ванну і туалет, але не змогла
прибрати на кухні, Я вже нічого не можу робити, Я слабка».
- Перебільшувати
та применшувати.
Особа перебільшуватиме те
що зробила зле, але зменшуватиме вартість того що зробила добре або навпаки.
Напр. «Середні оцінки вказують що Я некомпетентна.
Добрі оцінки не доводять, що Я розумна».
- Етикетування (надавання ярликів).
Приклеюємо штивні
загальні етикетки собі на іншим. Не беремо під увагу більш розсудливі аргументи.
Напр. «Його батько алкоголік, то з сина теж нічого
не буде. Яблуко від яблуні».
- Читання
в думках.
Особа вважає що знає що
думають інші і не бере під увагу фактичну ситуацію.
Напр. «Люди про мене поганої думки, тому мені
нічого не виходить».