Когнітивно-поведінкова психотерапія сімейних пар
Марциняк-Дорош Оксана
http://kbt.ucoz.ua
Сімейні міфи (легенди)
Це збір переконань про правила поведінки партнерів
Добре інтегровані в історію сім’ї
Передаються з покоління в покоління
Призводять до розладів в комунікації (В.Сатір)
Функції сімейних міфів
Іноді згуртовують сім’ю міцніше ніж почуття, тримаючи у відповідних рамках
Пов’язують культурні міфи з сімейними (ідеалізування сімейних відносин в літературі, фільмах, розповідях батьків)
Підтримують сімейну рівновагу, Оберігають від критичного спостереження
Приклади міфів
Щасливе подружжя думає однаково
Щасливе подружжя завжди разом
Міцна сім’я ділиться всіма секретами
Якщо любить то передбачає всі бажання партнера
Поява дитини зміцнить сім’ю
Чоловік повинен більше заробляти від жінки
Молодший чоловік напевно колись покине
Секс є тільки в молодих
Мужчини зраджують така в них природа
Краще зберегти сім’ю ніж залишитися самотньою
Батьки дали життя, тому діти в невідплатному боргу
Батьки ніколи не покинуть і не обдурять
Ображатись на батьків гріх
Кар’єра та сім’я не сумісні для жінки
В сварці винен хтось один
Специфічні сімейні міфисімейні сценарії
Все наше покоління вчилось найкраще
Всі в нашому поколінні були економістами (лікарями, юристами)
Тільки наша сім’я багато працює, решта біля нас користають
В мами хворе серце не можна їй перечити
Батьки для дітей хочуть тільки добра
Когнітивно-поведінкова терапія сім’ї
Поведінкова терапія вчить нових рефлексів (без причин)
Когнітивна терапія формулює практичні переконання
1976 Бек опрацював спосіб лікування афективних та тривожних розладів
Зміна думок впливає на емоції та поведінку
1990 Букен і Епстейн включили концепцію Бека до терапії родин
Поведінкова (біхевіоральна) терапія
Взаємна позитивна поведінка
Тренування вмінь успішної комунікації та розв’язування проблем
Подружній контракт про зміни в поведінці
Взаємна позитивна поведінка
Можливість розв’язувати проблеми
Формує стійкий рефлекс у відношенні до партнера
Допомагає змінюватись самим партнерам (позитивне і негативне взаємне нагородження)
Збільшує задоволення сімейними стосунками (похвали, подарунки, дотик, зацікавленість, спільні заняття)
Нагорода зміцнює бажану поведінку (виконані зобов’язання, домашнє завдання),
Злови партнера коли він робить або говорить щось приємне і похвали
Тренінг комунікації
Уважне слухання партнера
Адекватне розуміння його слів (парафразування)
Не агресивне виражання власних позитивних та негативних відчуттів та бажань
Не критикувати, не узагальнювати, говорити про конкретні речі
Тренінг розв’язування проблем
Визначення проблеми
Представлення очікувань
Буря мозку (представлення ідей)
Прийнятні пропозиції компроміс
Використовують методику вдома
30хв два рази на тиждень
Подружній контракт
"Ти мені, Я Тобі” (- якщо одна сторона не виконає, то й друга не старатиметься)
"Добра воля” якщо партнер виконає зобов’язання то відразу отримує нагороду (- придумати нагороди)
Контракт альтруїстичний (працюють на довгоочікуваний результат)
Когнітивна (пізнавальна) терапія змінює:
Фальшиве розуміння поведінки і слів партнера
Фальшива атрибуція (очікування поганих намірів від партнера)
Очікування що партнер поступить тільки погано в стосунку до другої сторони
Узагальнене переконання щодо негативних рис партнера
Не еластичні та надмірні вимоги до партнера
Когнітивні окуляри - упередження
Когнітивні помилки, ілюзії, спотворення
Це механізми, які спотворюють сприйняття події
Спотворене сприйняття призводить до не правильного розуміння
Внутрішня мова, коментування (автоматичні думки)
Віра в спотворену думку 0-100%
Когнітивні спотворення
Мислення «все або нічого» (чорно-біле мислення) Дивимось на ситуацію в категоріях двох крайностей (все чорне або все біле, тобто або все дуже погано або все дуже добре), а не як на процес. Напр. «Якщо зі всім не справлюсь, то Я невдаха».
ПерсоналізаціяВіримо, що ми є причиною негативних подій у інших людей. І не беремо під увагу більш правдоподібних причин їх поведінки. Напр. «Батьки сваряться, напевно через мене».
Катастрофізація (пророкування майбутнього) Передбачаємо негативні наслідки в майбутньому, не беручи під увагу інших більш правдоподібних можливостей. Напр. «Якщо паморочиться в голові, то мене зараз паралізує і Я помру».
Емоційне обґрунтування
Думаємо, що щось може бути правдою, бо сильно це відчуваємо. Відчуття плутають з фактами. Легковажимо протилежні аргументи.
Напр. «Знаю, що справляюсь на роботі, але далі відчуваю, що Я невдаха».
Мислення типу «мушу», «повинен»
Нееластичні погляди на тему того якою особа чи оточення «мусить» і «повинна» бути. Коли ці вимоги не справджуються з’являється незадоволення та нервовість.
Напр. «Жах, Я зробила помилку. Завжди мушу робити все що в моїй змозі».
Вибіркова увага
Особа концентрується тільки на тому що зробила зле, але не бере до уваги повний образ ситуації.
Напр. «Отримала низьку оцінку, хоча маю і високі оцінки, але Я все одно погано стараюсь».
Нехтувати позитивними рисами
Ігнорує свої досягнення або применшує їх вартість.
Напр. «Здала екзамен на відмінно, це не моя заслуга, мені просто пощастило».
Надмірне узагальнення
Якщо одне не вийшло, то і все решта не має сенсу.
Напр. «Якщо один партнер мене зрадив, то Я більше нікому не можу довіряти».
Перебільшувати та применшувати
Перебільшує те що зробила зле, але зменшує вартість того що зробила добре або навпаки.
Напр. «середні оцінки свідчать, що я не компетентна, але відмінні оцінки не значать, що я інтелігентна».
Етикетування (надавання ярликів)
Приклеюємо штивні загальні етикетки собі на іншим. Не беремо під увагу більш розсудливі аргументи.
Напр. «Його батько алкоголік, то з сина теж нічого не буде. Яблуко від яблуні».
Читання в думках
Особа вважає що знає що думають інші і не бере під увагу фактичну ситуацію.
Напр. «Я осоромила родину, тому зі мною не розмовляють».
Зміни та акцептація
Готовність партнерів залишитись разом
Вік (молодші краще реагують на зміни)
Емоційне зобов’язання в подружжі
Симетричне сприйняття сім’ї
Спільна мета подружжя
Якщо ці пункти не виконані, то традиційна терапія біхевіоральна багато не допоможе
Немає змін, тоді вчимо:
Акцептація – приймаємо речі такими як вони є
Взаємного розуміння – те що досі приймали як негативне, є натуральними відмінностями між партнерами
Логічного аналізу проблем (проблема не в тобі і не в мені, проблема між нами)
Шукати позитивне в негативному
Інтегрована терапія пар
1996-1999 Якобсон, Крістенсен та Ловренс в рамках когнітивно-поведінкової терапії створили новий підхід та додаткові методики роботи
Суть нового підходу базується на старому рецепті: " прийми, те що змінити не можеш ”.
Дякую за увагу